İlkbahar, Yaz, Sonbahar, Kış ve İlkbahar | Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom 2003 (Günün Tavsiye Filmi)

 



Yüzen bir ev  doğaya dair ne varsa muhteşem olan onu çevrelerken o gölün ortasında yüzüyordur. Kore vahşi doğasının ortasında, bir Budist usta, genç bir çocuğu sabırla, deneyim ve sonsuz alıştırmalar yoluyla bilgelik ve şefkat içinde büyümesi için yetiştirir. Öğrenci, dalgın bir hayata kapılmış gibi görünür ve ilk aşkının peşinden gider, ancak kısa sürede modern dünyaya uyum sağlayamaz, bir suç yüzünden hapse girer ve manevi kurtuluş ve uzlaşma arayışı içinde ustaya geri döner. 

NOT:  Yazımda SPOİLER YOKTUR!!! Gönül rahatlığı ile okuyabilirsini

Film, bir filmin alabileceği kadar mükemmele yakın. Bize aynı anda hem düşündürmeyen hem de anlamamızı sağlamayan tek bir kare yok. Bu film, sinematografi açısından izlediğim diğer Asya filmlerinin çoğunu geride bırakıyor. Ancak, güzelliği şaşırtıcı derecede aldatıcıdır. Çoğu harika film gibi, 'sinematografi' güzellik düzeyini aşıyor ve hikayesiyle varoluşun güzelliğini araştırrıyor. Örneğin, Yaşlı Keşiş, hayatının her 'sezonunda' farklı bir evcil hayvana sahiptir. Bu, karakterler tarafından tartışılmıyor ya da yönetmen tarafından yüzümüze itilmiyor.  Filmi izledikten iki gün sonra hala aklımda sinematografiyi, gerçek hikayeyi ve filmin altında yatan bağlamı kapsayan yeni yansımalar bulabilirsiniz.

Bu film sinematik bir Haiku (Şiir Biçimi) düzeyine yaklaşıyor. Tüm diyaloğu herhangi bir spesifiklikle hatırlamasam da, komut dosyasını bir sayfa kağıda yazdırabileceğinizden eminim. İşin ilginç yanı, filmi izlerken bunu fark etmiyorsunuz. Her atış hikayeyi ilerletiyor. Hikayenin gösterdiği gibi hayatın sadeliği, filmin sadeliğine de yansıyor. Film bittikten sonra, medeniyetten uzaklaşmak ve doğayla barış içinde yaşamak ya da ölmek  için güçlü bir dürtü duydum. Bu film kalbimde kalacak. İyi bir hikaye anlatmanın yapması gereken şeyi tam olarak yapıyor. Bizi tamamen dünyamızdan çıkarıp ve başka bir yere koyuyor. Bu filmin pek çok film festivali için seçilmesine şaşmamalı.

Filmin ilginç dipnotlarından bir tanesi ise Filmdeki ana karakterlerin hiçbirinin adı yok. Karakterlerden en az biri asla yüzünü bile göstermiyor. Budizm'de aydınlanmanın hedeflerinden biri benliğin yok edilmesidir. Temel olarak, Budistler kendilerini birey olarak görme fikrini terk eder ve kendilerini bir bütünün parçası olarak görürler. Sadece Adult Monk'u tutuklayan Budist olmayan polis memurlarının isimleri vardır.

Sonuç olarak; Basit gibi gözükmesine rağmen hikayenin derinliğini ve anlatılmak istenilen alındığında oldukça etkileyici olduğunu göreceksiniz.

Yorumlar